26122009

God morgon! Igår var två av mina bröder och deras familjer här och åt och öppnade julklappar.
Pappa smälde en fyrverkeri låda och skrämde livet ur hundarna och katterna. Stackarna :-(
Men de fick massor av kramar och pussar så allt blev bra efter bara några minuter..
Vi hade det relativt trevligt och efter julmiddagen öppnade syskonbarnen sina paket och efter det fick jag bygga ihop(och leka med) mitt äldsta syskonbarn Kewins "Rorry bil någonting". Det var jätte kul haha!
*Man får vara barnslig ibland.

Igår kväll åkte vi till Bagarmossens djurklinik med min hund Flingan, hon har förmodligen fått någon liten fraktur i benet. Hon kunde inte stödja på det och hon hade väldigt ont i det, så vi fick lov att åka till sjukhuset med henne!
Veterinären sa att hon hon inte blivit bättre än 2-3 dagar så ska vi återkomma och då får de titta på det. Hoppas allt blir bra med henne...

Flingan är en tjockis, hon är Min tjockis! ♥

Idag väckte far mig med ungefär tre tusen telefon samtal, efter ettpar timmar gick jag ner till stora huset och tittade på Stargate Atlantis med honom och sedan åkte vi in till Stockholm och åt.
Efter det åkte vi till Brandbergen och lämnade lite julklappar till Malin.
Och nu sitter jag här och bloggar och tittar på The Simpsons tillsammans med Pärla och Dollar.
ÖMMA FÖTTER!
Jag har ömma fötter! Pärla har lekt med mina fötter hela morgonen, och hon har inte riktigt förstått att det gör ont när man leker med klorna! När hon var klar med att kela- och döda mina fötter så promenerade hon upp på min rygg och började trampa och spinna... Och nu efter en tuff match med fötterna och massa morgon-gos så ligger hon och sover med alla kuddar i sängen. Hon är en sådan liten sötsak.

Vad ska jag göra?
Min katt Dollar är en kastrerad blandras katt på snart 1,5 år. Han är lite mullig och jag har testas massor med olika foder, även det fodret man köper på veterinär klinikerna men han bara spyr av alla foder, förutom Friskies torrfodret, men jag vet inte riktigt om det är bra. Jag vill ju ha en frisk och sund katt.
Pärla äter allt och hon mår alltid bra, det spelar ingen roll om det är billigt, dyrt eller hund mat hon får.

Snälla, kan jag få lite råd om vad jag ska göra, inte göra eller prova?

Kommentarer
Postat av: Heidi.Kattfamiljen

Ang Dollars magproblem. Har du provat Orijen? Det är det torrfoder med bäst näringsinnehåll.

Friskies är ju tyvärr ett utav dom allra sämsta fodrena eftersom det innehåller alldeles för mycket spannmål & magnesium vilket kan ge Dollar urinsten, njursjukdomar eller allergier.

Har du kollat hos vettis varför han spyr?

Jag rekommenderar i alla fall orijen. Vår ena Ragdoll hade jätteproblem med pälsen av Royal canin men sen när vi bytte till Orijen så blev han mycket bättre i pälsen och dom andra katterna också även om dom inte hade lika mycket pälsproblem. Dom har även fått bättre mage. Min mamma som bor i småland och är och hälsar på nu över julen la märke till det. Hon tyckte inte det luktade alls lika illa när dom gick på toa nu. Hundmat skall du absolut inte fodra katterna med. Hundmat innehåller alldeles för lite taurin, en del av en aminosyra som är livsviktig för katten. Får katten inte tillräckligt med taurin så slutar organen att fungera, dom kan tex bli blinda m.m. Men att ge dom det nån gång är nog ingen fara men som helfoder är det farligt.

Mjaus blötmat är även bra näringsmässigt, jag kombinerar det med orijen och kött. Lite makabert kanske men i djuraffären finns det ju frysta möss till reptiler. Jag brukar köpa till katterna och låta dom tina till rumstemperatur och sen ge dom, smaskens enligt katterna. Och nyttigt och bra för tänderna.

Hoppas du hittar ett foder som fungerar :)

2009-12-26 @ 18:42:04
URL: http://www.kattfamiljen.se
Postat av: Royalicious

Jag vet att friskies är ett relativt dåligt foder. Men det hände att jag inte hade något foder så det fick bli det snabbaste fodret jag hittade.

Hundmaten kom jag på att dom gillade eftersom de smakade från hundarnas skålar.



Jag körde med Royal Canin ett bra tag men hans päls blev jätte dålig av det och sen efter ett tag började han spy efter varje gång han åt det.

Jag ska testa om de gillar det där Orijen fodret, det låter bra! Och de frysta mössen hade jag inte ens tänkt på.



Tack för hjälpen!♥

2009-12-26 @ 20:38:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0