katten är inte jobbig, Du förstår den bara inte

Jag har tänkt.

Varför
 säger nästan alla människor att katter är tråkiga, elaka, de bara rivs och tvättar sig m.m och att en hund är så rolig?

Katter och hundar är båda roliga, men det beror helt på hur du uppfostrar dom!

Vill du att katten ska kunna vissa order som t.e x sitt, ligg, stanna osv. Lär den det då!
De flesta katter är dock envisare än hundar men om man tränar dom på rätt sätt så lär dom sig och då sitter det där...Även om de inte vill lyssna hela tiden ;)

Katter är väldigt lekfulla och snälla. De tar väl hand om sin familj.
Hunden är människans bästa vän? Det beror helt på hur du uppfostrar den, samma sak gäller katter.
Katter är dock trognare sin ägare än vad hunden är och katterna vaktar sitt revir&familj med livet om det behövs.

 
Inte förstå sin katt

Om din katt är jobbig (jamar konstant, förstör saker, klöser på olämpliga platser osv) då är den rastlös eller så vill hon/han dig någonting.

Om du spenerar tid med din katt vet du vad den "pratar" om när den gör vissa små tecken och ljud.
Katter och kattungar är som bebisar, om du inte pratar med dom hela tiden, även fast de inte förstår, så kommer de att börja förstå mer än du tror när de blivit äldre.

Mina katter både pratar och lyssnar jätte bra. De har lärt sig att när man vill säga någonting så pratar man och visar vad man vill och när andra pratar med dom så lyssnar dom och försöker förstå så gott de kan.

Katter har olika läten för olika saker, allt är från katt till katt eftersom de har olika PERSONLIGHETER som inte många förstår, men om du spenderar lite tid med din katt så kommer du att förstå på ett ungefär vad som betyder vad. Samma sak med kattens beteende, om du ger din katt lite tid kommer du förstå varför katten gör eller inte gör vissa saker. Allt har en specifik orsak, bara att du inte förstår vad den menar.

Missförstånd, rastlöshet och felhantering
Många tycker och tror att katter är JOBBIGA men det är dom inte.
En katt som är jobbig är oftast rastlös. Om du aktiverar din katt lite så kommer den att vara glad och inte behöva hitta på sattyg.
Det mesta negativa som händer mellan dig och katten är oftast bara ett missförstånd.
GÖR DIG FÖRSTÅDD och FÖRSÖK ATT FÖRSTÅ

KLÖSMÖBELN ÄR LIKA VIKTIGT FÖR KATTEN SOM TUGGBENET ÄR FÖR HUNDEN! -om inte viktigare.
En katt som klöser på möbler och andra saker har bara inte lärt sig att klösa på sin klösmöbel, eller så är det inte rätt för katten. Analysera vart och hur din katt klöser på diverse saker och köp en klösmöbel som passar katten, inte en som passar dig!

Jag hade problem med sönder rivna tapeter och andra saker med Dollar.
Jag var allt för lat för att hård träna honom på att klösa på klösmöblerna och så var det fel möbel för honom.

Har man ett litet katthus/katt träd med klös ytor på så är det inte säkert att katten vill klösa på dom ytorna.
Skulle du vilja klösa på din säng etc.   -Nej. Så varför skulle katten klösa på sin säng eller sovrum?

Alla katter har sina egna behov och de vill göra saker på olika sätt.
Om du har/haft en katt som älskade att göra vissa saker, kanske den andra/nya katten hatar att göra dom sakerna. Vissa katter gillar annan mat än andra katter och vissa katter har andra behov än andra.
Det får man bara respektera och försöka göra saker så det passar alla.

Tar man en äldre katt måste man först se vad som händer smått innan man ändrar någonting helt med tanke på att katten är förmodligen uppväxt/uppfostrat på ett helt annat sätt än vad du försöker lära den och vad du försöker göra med den.

Agressiva katter
En agressiv katt är en osäker katt(oftast).
Om din katt är agressiv mot dig vill den oftast bli ostörd eller så är den osäker/rädd.
Analysera situationen och se vad den vill. Om den ligger och sover i sin hörna och kan bete sig lite surt så vill den bara vara ifred. Händer det någonting och den blir rädd kan den också bli lite "agressiv" det kan den också bli om det kommer nya människor eller specifika människor som katten inte tycker om. Många katter känner på sig om människor är elaka/falska osv och därför avvaktar men det kan också vara att människan är osäker eller katten bara är allmänt osäker.

Låt katten ta sin tid att våga gå fram sakta men säkert.
Det första intrycket är viktigt för katten och det sitter i länge. En människa som vart hårdhänt eller klumpig i första kontakt har redan gett intrycket om det för katten och då håller den sig gärna undan medans om du är säker och låter katten utforska dig så blir du genast kattens bästa vän.

Andra orsaker till agressivitet är om katten vartmed om någonting tragiskt eller om den har ont.
Men det är oftast olika sorters agressivitet. Om din katt vart med om någonting traktiskt så bör du visa katten SAKTA MED SÄKERT att det finns ingenting att vara rädd för med att göra så den känner sig trygg.
Att ha en trygghet (hemmet) är ett av det viktigaste som finns för allt och alla.

Om katten har ont eller någont bara är fel, uppsök en veterinär!

- Dollar vet jag inte vad som har hänt men sedan vi fick honom som kattunge har han vart livrädd för det mesta, SPECIELLT män. Det viktigaste tyckte jag var att han kände sig trygg med mig och att han hade ett ställe som han kände sig 100% trygg i (mitt rum). Vi tog det lungt och jag höll i honom när vi presenterade honom för min far och mina bröder. Han kände sig tygg då jag höll i honom och sedan fick han gå runt och närma sig på egen hand.
Dock är Dollar nu bra vän med min far eftersom båda två gillar kylskåpet lika mycket ;-)

Det är bra att muta med en liten go´bit för att vinna en katts förtroende.

Konster, trix och kommandon
Det är inte bara hundar som kan lära sig saker, katter kan också!

Det är svårare -och lättare att träna en katt. Man måste bara lära sig hur sin katt fungerar och så lär man ut på ett anpassat sätt.

Be om hjälp från mig om du vill ha lite hjälp med hur du kan lära din katt diverse saker, jag hjälper mer än gärna till!

Dollar kan dom flesta kommandon. Han vet var akta, sitt, lig, anfall och stanna betyder, och mycket mer!
Hans svaga punkt är kalkon som smörgåspålägg. För en skiva kalkon gör han nästan allt ;) Han vet till och med hur man öppnar och låser upp dörrar. (för och nackdel).

Om vi tar hand om våra katter och behandlar dom som familje medlemmar så kommer inte katten ha den nedtryckande syn som den har idag!

Kommentarer
Postat av: Sara och Ansgar

Bra inlägg! :D Jag har alltid älskat både katter och hundar men aldrig förstått varför alla människor jämför dom när det är helt två olika djur!

Jag har inte lärt min Ansgar särskilt många "trix", men han förstår "Nej!" och "Klättra/gå ner" (väldigt händigt när man är i skogen och han håller på att klättra alldeles förlångt upp i ett träd).

2010-01-03 @ 14:05:40
URL: http://cheaapo.blogg.se/ansgar
Postat av: Heidi.Kattfamiljen

Bra skrivet tycker jag :D håller med dig fullständigt! Vi får fortsätta och att kämpa för katternas status genom våra bloggar där vi kan visa upp hur härliga katter är :)

Det är så härligt att vi är fler av samma åsikt och som verkligen förstår katter !!

Jag får så ofta höra att katter är så oberäkneliga men det stämmer ju absolut inte. Kan man läsa kattspråket så ser man när katten inte vill bli tex klappad. Så den visar ju visst på sitt språk vad den vill. Men tex jag som inte umgås lika mycket med hundar känner mig ju mer osäker på hundspråk men bara för det säger jag ju inte att hundar är oberäkneliga.

2010-01-03 @ 15:48:28
URL: http://www.kattfamiljen.se
Postat av: Royalicious

Tack :) Vad glad jag att det finns fler som tycker samma sak som mig.

2010-01-04 @ 10:14:28
URL: http://royalicious.blogg.se/
Postat av: Josefine

Bra inlägg tycker jag. Jag håller med dig. Jag tycker att många människor har fel inställning mot katternas status. Jag älskar katter:)Jag har en katt själv Wilma. Hon kan inga trixs än men hon vet vad nej betyder. Ska försöka lära henne lite trixs när jag har tid. Hade en annan katt förut som jag lärde kommandon. Han kunde sitt,ligg,hoppa:)

2010-01-07 @ 20:40:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0