PYOMETRA = LIVMODERSINFLAMMATION

En kompis har precis fått kastrera sin honkatt pga en livmodersinflammation så jag tänkte skriva lite information om livmodersinlammation(pyometra) det kan vara rätt bra att veta för ovetande djurägare.
Själv fick min samojed hund--Flingan en grov livmoders inflammation och behövde opererabort livmodern(kastreras/steriliseras) så jag vet hur det är.

Pyometra = Livmodersinflammation

Det vanligaste är att medelålders och äldre tikar drabbas av livmodersinflammation.
Just veckorna före och efter ett löp, men även under löpen bör man hålla extra koll på tiken då risken för livmodersinflammation är störst.

Symptom:
Det kan variera en del, beror på om livmodermunnen är stängd eller öppen.
Kissar mycket, dricker mycket, tiken kan ha en brunaktig blodblandad flytning, feber och allmänt hängig, slickar sig extra mycket. Är livmodermunnen stängd kommer ingen flytning, men tiken mår oftast mycker sämre då.

Behandling:
Sök veterinär omedelbart, oftast måste livmodern opereras bort direkt.
Ibland är det inte lika allvarligt och man kan försöka sätta in antibiotika, men tyvärr har man sett att detta gärna återkommer. -Därför kan det vara bra att operera bort livmodern.

Ska man inte avla på sin tik är det en god idé att kastrera sin tik.
Om du kastrerar din pälskling kommer hon aldrig kunna få oplanerade ungar och så slipper hon plågas genom plågsamma löp. En löpande katt/hund är plågsamt både för djuret, dig och omgivningen.

Visste du att en kastererad tik/hona kan bli familjärare och en kastrerad hona har ytterst liten chans att få juvertumörer?


En del information kan vara lite annorlunda för katter, ytterst liten skillnad eftersom jag hittade mest information om livmodersinflammation på hundsidor.   -TA HAND OM DITT DJUR OCH KASTRERA DET!


Kommentarer
Postat av: Nina & Alvin

Jasså, så hon är bara 7 månader :-) 3 månader äldre än Alvin bara. Tycker att hon ser så stor ut! Men det gå verkligen snabbt... Ska ner och hälsa på min mamma under sportlovet och ta med Alvin. Hon har bara sett honom under första veckorna så hon kommer väl få sig en chock ;-)

2010-01-28 @ 17:01:08
URL: http://alvintheboss.blogg.se/
Postat av: Heidi.Kattfamiljen

Usch livmoderinflammation är verkligen hemskt. Min svärmors hund fick det när hon levde..usch va de va synd om henne.. det gör ju så ont på dom.

2010-01-28 @ 19:29:58
URL: http://kattfamiljen.se
Postat av: Nina & Alvin

Jag har 35 mil till min mamma :/ och nu börjar min pappa jobba i Ludvika vilket är 55 mil söderut från henne. Alla vi "barn" bor långt ifrån med. Det har bara blivit så. Ska bli jättekul att få träffa henne igen!



2010-01-29 @ 11:39:47
URL: http://alvintheboss.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej!



Jag måste bara tipsa dig om en jättebra sida!

Det är gratis att registrera sig och du får hem gratis presentkort! Jag har samlat ihop 279 poäng på bara några dagar.

Få 50 poäng redan idag:

http://www.gratisbio.se/?RecruiterID=70720



besök även min blogg:

http://laurenconradvskristincavallari.blogg.se

2010-01-29 @ 12:35:59
Postat av: Sophia

Jaa, livmodersinflammationer är ingenting man önskar sig direkt. Min hund Flingan fick en riktigt grov livmodersinflammation för ett tag sedan, usch vilken smärta hon hade :( Men nu mår hon fin fint! Bara lite extra rund om rumpan nu ;)

2010-01-29 @ 17:03:45
URL: http://royalicious.blogg.se/
Postat av: Nina & Alvin

Alvin är verkligen nyfiken.. Han fortsätter att leka i badkaret trots olyckshändelsen. Badkarsproppen är favortitleksaken...Han brukar gömma den! Får nog lägga undan den, haha.



Måste vara härligt för din mamma att ha dig och djuren så nära! Min sambo läser på musikhögskolan här och jag vill inte gärna vara ifrån honom.



Men annars så är jag världens största morsgris... älskar min mamma obeskrivligt mycket, haha. Hon är lika djurtokig som jag och tack vare henne har jag vuxit upp med en massa djur! Pappa tycker innerst inne väldigt mycket om djur men det är mamma som skaffar dem ;-)

2010-01-29 @ 17:57:27
URL: http://alvintheboss.blogg.se/
Postat av: Nina & Alvin

Föräldrar kan ju vara lite svåra ibland med. När jag var liten kunde jag tjata och tjata tills jag äntligen fick ett djur... De trodde alltid att jag skulle tröttna på att ta hand om dem, men det gjorde jag aldrig!



Jag har inte direkt planerat framtiden men en dröm vore att jobba med antingen djur eller konst (eller båda!). Kanske ett återhämtningscenter för personer med psykisk ohälsa, med en massa djur och där man får måla av sig! Eller en egen inredd zoobutik med hundcafé i samma lokal. Jag har massa idéer.. Men oavsett vad som händer så kommer jag ju ha djur hemma ;-)

2010-01-30 @ 11:58:43
URL: http://alvintheboss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0